گرگ بورس در صنعت دارویی کشور چه می‌گذرد؟ - گرگ بورس

در صنعت دارویی کشور چه می‌گذرد؟

گرگ بورس:

منصور نکوی‌نیا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین در طی نشست تخصصی میز صنعت دارو بیان کرد: طرح کارت سلامت مصرف و تجویز دارو را منطقی کرده است. در این بین نظارت بر روند توزیع حیاتی است و همچنین قوانین هم با دقت در حال اجراست. البته که چالش تامین منابع مالی یک از بزرگترین آن‌ها در صنعت دارو خواهد بود. برای صرفه‌جویی در هزینه، در زیر مجموعه‌های شرکت ۶۷ قلم را در تمام اوزان خریداری می‌کنند در آخرین اقدام یک میلیون یورو صرفه‌جویی شده بود. برای زمانبندی تولید پیش‌بینی‌های انجام و منابع زیادی شناسایی می‌شود. با توجه به تجربه پاییز همه شرکت‌های زیر مجموعه مواد اولیه خود را ذخیره کرده‌اند و پیشبینی شده است که تخصیص‌ها و تامین ارز‌ها از بانک‌ها صورت گیرد تا ذخایر ۳ ماه را تامین کنند.

وی ادامه داد: اگر طرح دارویار اتفاق افتد می‌تواند این صنعت را در آینده نزدیک احیا کند همچنین کارت سلامت نیز سیستم تجویز و توزیع منطقی دارو را در آینده نزدیک احیا کند ضمن آنکه دسترسی به دارو هم باید مورد بازیابی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین بیان کرد: چاره‌ای جز صادرات برای شرکت وجود ندارد و طرح‌ریزی‌های بسیاری برای صادرات ریخته شده است. مواد اولیه یکی از شرکت‌ها به آلمان صادرات می‌شود. قبل از تنش میان روسیه و اوکراین صادرات بسیاری به کشور اوکراین انجام می‌شد، اما با وقوع جنگ این صادرات متوقف البته که به دنبال بازگردانی آن هستیم.

تحلیلی کوتاه بر صنعت دارویی کشور

همچنین علی گلبازخانی، کارشناس گروه مالی مهرگان (ساتا) توضیح داد: در حال حاضر شرکت‌های فعال در صنعت دارویی بازار سرمایه شامل ۴۲۳ شرکت هستند که به‌طور کلی شامل سه صنعت تولید مواد اولیه دارویی، تولید محصول دارویی و قسمت توزیع و پخش می‌شوند.
او افزود: مجموع ارزش بازار این سه قسمت در ۶ اسفند ۱۴۰۱، برابر با ۱۲۹ همت است که بخش تولید محصول دارویی با ۹۷ همت بیشترین سهم را از مجموع این سه گروه داراست. ضمن آنکه ارزش بازار توزیع و پخش ۲۰،۵ درصد و تولید مواد اولیه دارویی ۱۱،۴ درصد است. همچنین ۶ شرکت در قسمت مواد اولیه، ۳۲ شرکت در قسمت تولید محصول و ۴ شرکت در قسمت توزیع و پخش فعال هستند.

داروسازی عبید بزرگترین شرکت دارویی 

گلبازخانی تصریح کرد: در رتبه‌بندی ارزش بازار شرکت‌های دارویی، داروسازی عبیدی با ۱۴ درصد بزرگترین شرکت دارویی محسوب می‌شود و بعد از آن داروسازی دانا و پخش البرز در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. بازدهی صنعت دارویی در بازار سرمایه از ابتدای دهه ۹۰ تا بهمن سال جاری، ۱۰،۱۴ درصد بوده و در این مدت زمانی، بازدهی شاخص کل ۶،۳۵۵ درصد بوده است بنابراین این صنعت نه تنها توانسته از شاخص به مراتب جلوتر بوده بلکه به مراتب آن را پوشش هم داده و از صنایع پیشتاز محسوب می‌شود. همچنین بازدهی صنعت دارویی در بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه ۵۰ درصد بوده که در این مدت زمانی هم شاخص کل بازدهی ۱۰ درصدی داشته است.

پایان مطلب

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 219 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 26 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.