گرگ بورس اوردر بلاک چیست و چگونه بر اساس آن معامله کنیم؟ - گرگ بورس

 

اوردر بلاک مناطق عرضه و تقاضا هستند که بازیگران بزرگ بازار سفارشات بزرگی را در آن مناطق قرار می‌دهند. از آنجایی که اجرای سفارشات بزرگ می‌تواند باعث تغییر شدید قیمت شود، بازیگران بزرگ سفارشات خود را کاهش داده و در مناطقی می‌گذارند تا به تدریج سفارشات اجرا شود. بدین ترتیب بدون اینکه تاثیر قابل توجهی بر قیمت گذاشته شود، سفارشات به طور کامل تکمیل می‌شوند.

در نمودار زیر می‌بینید که چگونه قیمت پس از برخورد به مناطق عرضه و تقاضا مسیر خود را تغییر می‌دهد. این تغییر بدان خاطر است که خریداران یا فروشندگان که قیمت را به آن سطح می‌رسانند قدرت کمتری نسبت به بازیگران بزرگ دارند. اگر قدرت خریداران یا فروشندگان بیشتر از بازیگرانی باشد که سفارشات خود را در آن محدوده قرار داده‌اند، یک بریک اوت رخ می‌دهد.

با این حال، هر نقطه‌ای که قیمت از آن بازگشت می‌کند، یک محدوده اوردر بلاک نیست در ادامه به بررسی بیشتر اوردر بلاک می‌پردازیم.

در چه نقاطی اوردر بلاک تشکیل می‌شود؟

اوردر بلاک‌ها عمدتا در مناطق حمایت و مقاومت تشکیل می‌شوند و این عامل به خودی خود منجر به حمایت و یا مقاومت می‌شود. به عنوان مثال، خطوط روند، میانگین‌های متحرک، کانال‌های قیمتی و… می توانند مناطق بالقوه برای تشکیل اوردر بلاک باشند. در این مناطق است که بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ به دنبال نقدینگی بالا برای پر کردن سفارشات خود هستند.

چگونه یک اوردر بلاک را تشخیص دهیم؟

برای شناسایی اوردر بلاک‌ها باید سه مرحله زیر را دنبال کنید:

  • کندل انگالف را مشاهده کنید
  • با استفاده از این کندل یک مستطیل رسم کرده و محدوده اوردر بلاک را مشخص کنید.
  • هنگامی که قیمت به محدوده اوردر بلاک پولبک زد، معامله‌ای در جهت روند باز کنید.

 

در این تصویر به خوبی یک کندل اینگالف مشاهده می‌کنید. قیمت به محدوده پولبک زده و سپس به خاطر حجم بالای نقدینگی در محدوده، مسیر حرکت معکوس شده است. شما می‌توانید هنگامی که قیمت به محدوده بازگشت، معامله را باز کرده و حد ضرر خود را کمی پایین‌تر از کف محدوده قرار دهید.

چگونه یک اوردر بلاک معتبر پیدا کنیم؟

هر اوردر بلاکی معتبر نیست. برای تشخیص اوردر بلاک‌های معتبر باید موارد زیر را مد نظر قرار بدهید:

  • روند: اوردر بلاک‌های معتبر در جهت یک روند بلندمدت شکل می‌گیرند. به عنوان مثال یک سرمایه‌گذار بزرگ معتقد است که قیمت طلا روند افزایشی دارد. با این حال نمی‌تواند به یکبار تمام حجم نقدینگی که مد نظر دارد، وارد معامله کند. بنابراین به تدریج و با معاملات کوچک در هر پولبک سفارشات خود را در مناطق مناسب قرار می‌دهد. بدین ترتیب بدون بر هم زدن ساختار بازار، سفارشات خود را در بهترین قیمت‌ها اعمال می‌کند. بنابراین در یک روند بلند مدت باید در جستجوی اوردر بلاک‌ها هم جهت با آن روند باشید.
  • حجم معاملات: بازارسازها عمدتا نمی‌خواهند حضور آنها در بازار حس شود چرا که اینکار باعث می‌شود معاملات بعدی به سختی اجرا شود. بازارسازها ترجیح می‌دهند حجم مناسب و با جریان ثابت را وارد معاملات کنند. بنابراین اگر متوجه شدید که در یک محدوده نوسانی قیمت، جریان سفارشات به طور مرتب اجرا می‌شود بدون اینکه قیمت نوسان زیادی داشته باشد، باید به وجود یک اوردر بلاک مشکوک شوید.
  • تایم فریم: گفتیم که بازار ساز سفارشات را به صورت متوالی و با حجم کم اما جریان ثابت انجام می‌دهد. بنابراین مشاهده اوردر بلاک باید در تایم فریم‌های پایین به خوبی قابل مشاهده باشد.

چگونه بر اساس یک اوردر بلاک معامله کنیم؟

استراتژی‌های متنوعی برای معامله بر اساس اوردر بلاک وجود دارد. در اینجا یکی از استراتژی‌های پرکاربرد با استفاده از محدوده اوردر بلاک را بررسی می‌کنیم:

  • یک روند صعودی یا نزولی را پیدا کنید.
  • یک کندل اینگالف مخالف روند را بیابید. این کندل اولین نشانه از حضور یک اوردر بلاک است. هرچه کندل اینگالف بزرگتر و پر قدرت‌تر باشد، اعتبار اوردر بلاک بیشتر است.
  • بر اساس کندل اینگالف یک مستطیل رسم کنید. محدوده مستطیل رسم شده محدوده اوردر بلاک را تشکیل می‌دهد.
  • منتظر باشید که قیمت به محدوده بازگشت داشته باشد. پس از بازگشت قیمت می‌توانید وارد معامله شوید. توجه داشته باشید که هرچه تعداد پولبک‌ها به محدوده بیشتر باشد، منجر به تضعیف اوردر بلاک می‌شود.
  • همچنین توجه کنید که اگر پولبک به اوردر بلاک قدرتمند بود به طوری که منجر به شکست اوردر بلاک شد، کارکرد اوردر بلاک معکوس می‌شود. یعنی اگر پیش از آن انتظار داشتیم پس از برخورد قیمت به اوردر بلاک، جهت قیمت صعودی شود، پس از آن انتظار نزول قیمت را پس از برخورد به اوردر بلاک خواهیم داشت.

جمع بندی

اوردر بلاک‌ها یک منطقه قیمتی خاص است که در آن بازیگران بزرگ مانند معامله‌گران نهادی، بانک‌ها و موسسات مالی سفارشات خرید یا فروش قابل توجهی قرار می‌دهند.

برای شناسایی اوردر بلاک‌ها باید در انتهای یک روند نزولی یا صعودی یک کندل اینگالف مشاهده کنید. با کمک آن کندل یک مستطیل رسم کرده و واکنش قیمت پس از برخورد به این مستطیل را مشاهده می‌کنید. اگر قیمت از کف کندل اینگالف پایین‌تر نرفت و برای مدت طولانی در یک محدوده کوچک با حجم نسبتا بالا و یکنواخت معامله شد، آن محدوده را یک محدوده اوردر بلاک در نظر گرفته و منتظر پولبک به محدوده باقی می‌مانیم. پس از بازگشت قیمت به محدوده به شرط آنکه پایین‌تر از کف کندل اینگالف نرود، وارد معامله می‌شویم.

باید توجه داشت که الگوهای اوردر بلاک یک ابزار تحلیل تکنیکال است و بر روانشناسی معاملات مبتنی است. بنابراین تمام ویژگی‌های تحلیل تکنیکال در مورد این الگوها نیز صادق است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 176 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 25 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.