گرگ بورس استراتژی‌های شرکت‌های نفت و گاز برای تولید وسایل نقلیه الکتریکی و سهم بازار خودرو‌های الکتریکی - گرگ بورس

استراتژی‌های شرکت‌های نفت و گاز برای تولید وسایل نقلیه الکتریکی و سهم بازار خودرو‌های الکتریکی

گرگ بورس:بر اساس گزارش گلوبال دیتا، فروش خودرو‌های الکتریکی (EV) در سال‌های اخیر به رکورد‌هایی رسیده است و طبق پیش‌بینی‌ها، فروش سالانه در ۱۵ سال آینده، به‌ویژه در چین و اروپا، به دلیل سیاست‌های مطلوب و تعهدات سازنده خودروسازان، ده برابر خواهد شد. طبق بررسی محققان، ۱۸ کشور اهدافی را برای پایان دادن به فروش خودرو‌های سواری بنزینی و دیزلی تعیین کرده اند که تقریباً نیمی از آن برای سال ۲۰۳۰ است. هند تا سال ۲۰۳۰، حدود ۳۰ درصد از وسایل نقلیه مسافربری را در اختیار دارد و ایالات متحده قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، حدود ۵۰ درصد از کل فروش خودرو را به دست آورد. آخرین گزارش GlobalData، «استراتژی‌های بخش نفت و گاز برای وسایل نقلیه الکتریکی (EV)»، نشان می‌دهد که تحرک الکتریکی یکی از راه‌هایی است که شرکت‌های نفت و گاز کسب‌وکار خود را برای انطباق با انتقال انرژی که در حال حاضر در دستور کار آن‌ها است، متنوع می‌کند. شرکت‌هایی از جمله Shell، TotalEnergies و Mitsui در حال توسعه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی (EV)، تولید باتری و سایر قابلیت‌های زنجیره ارزش وسایل نقلیه الکتریکی (EV) از طریق خرید و مشارکت هستند.

مایلز واینستین، تحلیلگر انتقال انرژی در GlobalData، اظهار می‌دارد: با اتخاذ یک تاکتیک دیگر، ExxonMobil تاکنون زیرساخت‌های شارژ را نادیده گرفته و به نفع ارائه راه‌حل‌هایی برای بهبود عملکرد خودرو‌های برقی، مانند مدیریت حرارتی باتری وسایل نقلیه الکتریکی (EV)، عمل کرده است. این شرکت همچنین در حال توسعه مایعات، روان کننده‌ها و راه حل‌های خنک کننده به طور خاص برای موتور‌های وسایل نقلیه الکتریکی (EV) است. این یک حرکت کم خطرتر به سوی بازار خودرو‌های برقی نسبت به ساخت زیرساخت‌های فیزیکی است و با تولید فعلی مایعات مبتنی بر نفت این شرکت همپوشانی دارد. از سوی دیگر، وودساید، تصمیم گرفته است به طور کلی از خودرو‌های برقی باطری اجتناب کند و به سوی زیرساخت خودرو‌های سلول سوختی الکتریکی (FCEV) و تولید هیدروژن کم کربن، که بازتابی از عدم جذب کلی باتری وسایل نقلیه الکتریکی (EV)، است، حرکت کند. شرکت‌های نفت و گاز، علیرغم تفاوت‌هایشان با استراتژی‌های دیگر شرکت‌های نفت و گاز، اهدف مشابهی را برای تنوع بخشیدن به کسب‌وکار‌های نفت و گاز در بازار‌های جدید به منظور آماده‌سازی برای کاهش فروش فرآورده‌های نفتی در بخش حمل و نقل دنبال می‌کنند. سلول سوختی الکتریکی (FCEV)‌ها به دلیل هزینه‌های سرمایه و سوخت بالاتر، نفوذ زیادی به بازار خودرو‌های سواری نداشته اند. در حالی که انتظار می‌رود وضعیت اقتصادی به‌ویژه با توجه به افزایش قیمت بنزین بهبود یابد، GlobalData انتظار دارد که سلول سوختی الکتریکی (FCEV)‌ها به دلیل برد طولانی‌تر و زمان سوخت‌گیری سریع، در بخش کار‌های متوسط تا سنگین، کاربردی‌تر عمل کنند و در عین حال جایگاه کوچک‌تری در بین مسافران پیدا کنند.

استراتژی‌های شرکت‌های نفت و گاز برای تولید وسایل نقلیه الکتریکی و سهم بازار خودرو‌های الکتریکی

فروش خودرو‌های برقی سبک، به‌ویژه خودرو‌های سواری و غیرتجاری، در حال حاضر از خودرو‌های برقی هیبریدی پلاگین (PHEV) پیشی گرفته است و این شکاف در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد. در واقع، خودرو‌های برقی سهم بازار خود را در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ تقریباً دو برابر کردند. انتظار می‌رود چین و اروپا بیشترین فروش خودرو‌های برقی را داشته باشند، در حالی که انتظار می‌رود آمریکای شمالی حدود ۶۰ درصد رشد فروش داشته باشد. کره جنوبی نیز مقدار قابل توجهی از فروش را خواهد داشت، اما بقیه جهان به میزان قابل توجهی کمتر می‌باشند. در مورد خودرو الکتریکی پیل سوختی (FCEV)، انتظار می‌رود که اروپا و پس از آن را با چین، بیشترین فروش را داشته باشند. کره جنوبی و ژاپن بازار‌های مهم دیگری خواهند بود که بازار آمریکای شمالی کسری از اندازه آن است. چندین تولیدکننده خودرو اهدافی را برای فروش خودرو‌های برقی تعیین کرده اند و بودجه‌ای را به برقی سازی اختصاص داده اند. از جمله بلندپروازانه‌ترین اهداف دایملر و ولوو برای ۵۰ درصد فروش کاملاً الکتریکی تا سال ۲۰۲۵ و هدف گروه رنو این است که ۱۰۰ درصد فروش اروپا تا سال ۲۰۳۰ خودرو‌های برقی باشد. گروه فولکس واگن قصد دارد در کل ۳۵ میلیارد یورو (۳۷ میلیارد دلار) در خودرو‌های هیبریدی سرمایه گذاری کند.

تقاضا برای فرآورده‌های نفتی پس از سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است، اما انتظار نمی‌رود تقاضا تا سال ۲۰۲۶ به سطح سال ۲۰۱۹ بازگردد، شاید یکی از مهمترین دلایل آن، تا حدی افزایش تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی است. عوامل مؤثر در فشار برای تولید خودرو‌های الکتریکی، شامل مواردی مانند کیفیت هوای شهری و آلایندگی انتشار سوخت فسیلی است.

 

اسدالله غلامپور

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 258 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 19 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.