گرگ بورس فولادی‌ها، ما "بورس" می‌خواهیم! - گرگ بورس

فولادی‌ها، ما

محمد صادق چیت‌ساز، عضو هیات مدیره صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تحریم‌های موجود و جایگزینی فولاد به جای نفت، شرکت‌های دولتی فولادی نظیر فولادمبارکه، خوزستان، کرمان و … وارد یک رقابت بین‌المللی شده و به همین دلیل حدود ۳۴میلیون تن در سال ۱۴۰۰ صادرات داشته‌اند؛ بنابراین شرکت‌هایی که در طول سال با ۴ الی ۵ میلیون تن تولید فعال بوده با شرکت‌های ۱۳۵ شرکت نوردکار بخش‌خصوصی که در بین آن‌ها فقط ۶۷ شرکت فعال بوده و صرفا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند، نیازهای یکسانی را ندارند.



وی ضمن موافقت از دخالت دولت در قیمت گذاری فولاد افزود: در صورتی که این امکان وجود داشته باشد که یک بورس مختص به آهن و فولاد در تهران تاسیس شود و شرکت‌های فولادی بخش خصوصی تیرآهن، ورق و میلگرد را در آنجا عرضه کنند، اتفاق مثبتی در این حوزه خواهد افتاد؛ درست است که منافع اصلی بورس کالای ایران کاهش می‌یابد؛ اما کار خیلی بهتر از گذشته جلو خواهد رفت. البته باید توجه کرد که اعضای هیأت مدیره در شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و فولادی فقط به منافع بزرگتر توجه می‌کنند و اهمیت زیادی برای منافع کوچکتر قائل نمی‌شوند.

چیت‌ساز تاکید کرد: راه‌اندازی بورس جدید برای شرکت‌های کوچک نیز کاری بسیاری دشوار بوده و اگر این طرح را بتوان تکمیل کرد و پخت، به نفع اهالی پایین‌دستی فولاد تمام خواهد شد.

این فعال صنعت آهن و فولاد ادامه داد: در این راستا نامه‌ای به وزیر صمت ارسال و جلساتی نیز با حضور قائم مقام وزیر صمت برگزار شد که هنوز نتیجه آن مشخص نیست. اگر پیشنهاد بورس فولاد برای شرکت‌های خصوصی در استان تهران موفق بود، می‌توان این بورس را در بندرعباس، تبریز و مشهد و … نیز اجرایی کرد تا کار فولاد در بحث قیمت‌گذاری فولادی‌های خصوصی را آسان‌تر کند.

چیت‌ساز در پایان گفت: البته قیمت‌گذاری در حوزه فولادی به همین شکل بوده اما؛ تا به حال در عمل اجرایی نشده است. نرخ‌گذاری این حوزه با حضور یک نماینده از بورس کالا، اتحادیه و تولیدکنندگان فولاد می‌تواند ادامه کار را روان‌تر و آسان‌تر کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 327 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.