گرگ بورس زیان سهامداران بورس به‌زودی جبران می‌شود - گرگ بورس

زیان سهامداران بورس به‌زودی جبران می‌شود

به گزارش گرگ بورس علیرضا کدیور، کارشناس بازار بورس و سرمایه و استاد دانشگاه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» که با همکاری گرگ بورس برگزارشد، درمورد وظایف دولت در قبال بورس و سهام‌داران گفتگو کرد.



کدیور گفت: نقش دولت و مجلس در کنار بازار سرمایه در وهله نخست یک نقش سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری اقتصادی و متغیر‌های کلان اقتصادی است.

وی افزود: به طور مثال وقتی دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه می‌کند که عملاً بیانگر سیاست‌های مالی دولت در یک سال است و مجلس هم با چکش‌کاری و بررسی‌ها، نهایتاً آن را در قالب بودجه برای اجرا به دولت ابلاغ می‌کند در نهایت باعث ریل‌گذاری اقتصادی در یک سال خواهد شد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه وظیفه اصلی بازارگردان‌ها در بازار سرمایه، افزایش نقدشوندگی سهام است گفت: بازارگردان‌ها کمک می‌کنند تا ورود سرمایه‌گذاران به بازار و خریدوفروش سهام‌ها با کمترین نوسان و انحراف انجام شود، اما این اتفاق در بازار سرمایه ایران به دلیل محدودیت‌ها و ضوابط معاملاتی، به‌درستی رخ نمی‌دهد.

کدیور در رادیو گفتگو تصریح کرد: ازآنجایی‌که بخش عمده شرکت‌های سهام‌دار در بازار بورس، دولتی و نیمه‌دولتی و یا وابسته به نهاد‌های عمومی هستند لذا دولت می‌تواند آن‌ها را ملزم کند که در زمینه بازارگردانی در بازار سرمایه فعال‌تر و پویاتر عمل کنند.

این کارشناس بازار بورس با بیان اینکه نقش دولت در بازار سرمایه فراتر از خود بازار سرمایه است گفت: بنده معتقدم بخش عمدة زیانی که سرمایه‌گذاران این بازار متحمل شدند دیریازود جبران خواهد شد و به سود خوبی خواهند رسید.

کدیور یادآور شد: افرادی که درمورد بازار سرمایه تخصص کافی ندارند، اما متمایل به حضور در این بازار هستند باید به شکل غیرمستقیم یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها وارد بازار شوند تا مجموعه‌ها به نیابت از این افراد اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین در ادامه برنامه، امیر حیدریان کارشناس بازار بورس و سرمایه اظهار کرد: وقتی ریسک‌های رگولاتوری و تصمیمات دولت در بازار افزایش پیدا کند فعالان بازار هم صَرف ریسک بالاتری را طلب می‌کنند.

وی افزود: هرچه قدر که حقوق مالکیت و بحث دخالت‌های دولت در بازار کمتر باشد ما شاهد رشد بازار و اقبال سرمایه‌گذاران به سمت آن بازار هستیم.

کارشناس بازار بورس و سرمایه وضعیت بازار سرمایه در شرایط کنونی را بغرنج توصیف کرد و گفت: ارزش معاملات خرد از ماه گذشته که حدود ۸ هزار میلیارد تومان بود به حدود زیر ۴ هزار میلیارد تومان رسیده و این نشانه عدم رونق در بازار سرمایه است.

وی با اشاره به اینکه چسبندگی سهام‌ها به یکدیگر بسیار بالاست افزود: به‌محض اینکه یک سهام منفی می‌شود بقیه سهام‌ها نیز منفی می‌شود.

ثبات نسبی بورس با دخالت هوشمندانه دولت

مظفری با تأکید بر اینکه دولت نباید در بازار‌های اقتصاد دخالت کند گفت: اگر دخالت دولت به حداقل برسد روند بازار مالی و عرضه و تقاضا هم قطعاً به یک ثبات نسبی خواهد رسید.

همچنین، امیرحسین رهبر، استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» درمورد وظایف دولت در قبال بورس و سهام‌داران گفتگو کرد. رهبر از بورس به‌عنوان یک فناوری نرم نام برد که طی دهه‌های اخیر موجب جهش اقتصادی در کشور‌های دارای اقتصاد سرمایه‌داری شده است.

وی بورس اوراق بهادار را یکی از عوامل رشد و پیشرفت اقتصاد ایالات متحده آمریکا عنوان کرد و افزود: بورس اوراق بهادار در آمریکا باعث تأمین مالی بنگاه‌ها و پس‌انداز در سطح کلان اقتصادی و افزایش شفافیت اقتصاد آن شده و از سوی دیگر مکانیزم‌های بورسی از طریق رفتار‌های خود سازمان ده نیز موجب تخصیص بهینه منابع شده است.

این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اهمیت شیوه استفاده صحیح از این فناوری گفت: بسیار مهم است که ما به اهداف مذکور برسیم چراکه در غیر این صورت منجر به تخریب سرمایه‌های اجتماعی و معضلات جمعی خواهد شد.

رهبر به دیدگاه‌های مختلف درمورد دخالت دولت در بازار‌ها از جمله بازار سهام اشاره و بیان کرد: دیدگاه نخست این است که بازارها، خودسازمانده هستند و دولت باید آن‌ها را رها کند، دیدگاه دوم یک دیدگاه نهادگرایانه و مبتنی بر دخالت کامل دولت است، اما دیدگاه سوم که دیدگاه رایجی نیز می‌باشد مبتنی بر دخالت هوشمندانه دولت است.

استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: بورس مانند قله کوه یخ بزرگ است که بخشی از لایه‌های آن زیر آب قرار گرفته و تا زمانی هم که لایه‌های زیرین را بازمهندسی اساسی نکنیم نمی‌توانیم رشد بلندمدتی را در شاخص‌های نهایی پدید بیاوریم.

وی بر لزوم اصلاح الگوی حکمرانی در زمینه مسائل مالی و اقتصادی تأکید و اظهار کرد: تا زمانی که سازوکار‌های اساسی اقتصاد درست نشود و به‌درستی اجرا نشود مشکلی هم حل نخواهد شد.

همچنین، هاشم مظفری استاد دانشگاه استان اردبیل و کارشناس اقتصادی و اقتصاد بین‌الملل گفت: یکی از محل‌های پس‌انداز مردم طی دو سه سال اخیر، بازار سرمایه و خرید سهام بود که متأسفانه اعتماد آن‌ها به دولت از بین رفت.

وی با تصریح بر اینکه دخالت نهاد‌های دولتی در بازار سرمایه باعث مشکلات عدیده‌ای شده افزود: اگر اعتماد ازدست‌رفته را از طریق کانال‌های اقتصادی ترمیم و جبران کنیم مردم هم از این بازار استقبال خواهند کرد.

کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه بازار سرمایه باید بر مبنای عرضه و تقاضا شکل بگیرد گفت: دولت باهدف تأمین کسری بودجه، کاری کرد که ثروت و سرمایه مردم به جیب خودش برود و در این میان مردم ضرر کردند.

مظفری با تأکید بر اینکه دولت نباید در بازار‌های اقتصاد دخالت کند اظهار کرد: وظیفه دولت، دخالت هوشمندانه یا همان نظارت است لذا اگر دخالت دولت به حداقل برسد روند بازار مالی و عرضه و تقاضا هم قطعاً به یک ثبات نسبی خواهد رسید.

دولت از سرمایه مردم در بورس صیانت کند

حجت‌الاسلام میرتاج الدینی، نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در نشست مشترک رادیو گفتگو و گرگ بورس اظهار کرد: اگرچه بورس خیلی به‌صورت بخشنامه‌ای و دستوری اداره نمی‌شود، اما ازآنجایی‌که صیانت از سرمایه مردم در بورس وظیفه دولت است لذا تعریف برنامه و چارچوب‌هایی برای آن ضروری است.

 نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با برنامه «گفتگوی اقتصادی» درمورد وظایف دولت در قبال بورس و سهامداران به‌صورت تلفنی مصاحبه کرد. حجت‌الاسلام میرتاج الدینی گفت: یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی در قبال بازار‌های مالی، بحث نظارت است.

وی افزود: مجلس به‌صورت مرتب از دولت گزارش می‌گیرد و مشکلات در این راستا را پیگیری و درمورد آن از دولت سؤال می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس مراقبت از سرمایه‌های مردم در بازار سرمایه را جزو وظایف دولت برشمرد و گفت: هدف اصلی مجلس و دولت، ایجاد ثبات در بورس است البته نوسانات همیشه در بورس وجود دارد و این نوسانات هم همیشه باید صعودی باشد و لذا سقوط سرمایه‌ها برای سهام‌داران آزاردهنده است.

حجت‌الاسلام میرتاج الدینی با تأکید بر اینکه ثبات دهی و امنیت و آرامش بخشی به بورس وظیفه اصلی دولت است گفت: سهام‌داران حقوقی و حقیقی و بازارگردان‌ها باید به‌موقع به وظایف خود عمل کنند نه اینکه برخی سهامداران حقوقی در زمان سقوط قیمت‌ها، سهام بخرند و در زمان صعودی شدن قیمت‌ها، سهام‌ها را بفروشند چراکه این کار اجحاف در حق سهام‌داران حقیقی و خرد است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سازمان بورس باید این مسائل را مدیریت کند اظهار کرد: اگرچه در چند ماه گذشته شاهد رشد شاخص کل بورس بودیم، اما سرمایه مردم سیر نزولی داشت لذا دولت باید مراقب باشد تا شرکت‌ها به‌صورت صوری رشد نکنند.

حجت‌الاسلام میرتاج الدینی در رادیو گفتگو تصریح کرد: درست است که بورس خیلی به‌صورت بخشنامه‌ای و دستوری اداره نمی‌شود، اما ازآنجایی‌که صیانت از سرمایه مردم در بورس وظیفه دولت است لذا تعریف برنامه و چارچوب‌هایی برای آن ضروری است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 329 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 21 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.